Roy Janssen, scheids op topniveau

Scheidsrechter Roy Janssen heeft het ver geschopt: hij fluit niet alleen in de hoofdklasse, maar ook in de eerste klasse en de eredivisie voor de vrouwen. Bovendien is hij regelmatig vierde official in de tweede divisie mannen. En dat begon allemaal bij rksv Brakkenstein. Hij ging hier op zijn vierde voetballen. Op zijn veertiende begon hij met fluiten, op zijn zeventiende floot hij zijn eerste wedstrijd voor de KNVB. Als scheidsrechter heeft Roy van alles meegemaakt: de vraag of hij veters van spelers kon strikken, kippen op het voetbalveld, een streaker, vuurwerk. Roy blijft er nuchter onder: “Als je fluit, dan moet je stevig in je schoenen staan.”

Roy heeft inmiddels op talloze plekken in Nederland wedstrijden gefloten of als vierde official bijgedragen. Zoals in Amsterdam bij de match die zou leiden tot het ontslag van Nijmegenaar Eric Meijers als coach van Spakenburg. Meest memorabele anekdote die Roy graag op verjaardagen vertelt, is dat hij de laatste scheidsrechter in Nederland is die een wedstrijd van Matthijs de Ligt stil heeft gelegd. Ajax O17 voetbalde toen tegen PSV O17. Sneeuwval was de oorzaak van de afgelasting, “maar dat vertel ik er dan natuurlijk niet bij”, zegt hij lachend. Grote namen van veteranen uit het voetbal, onder wie Edwin van der Sar, mocht Roy de hand schudden. Zijn credo is: “have fun.” Maak je niet te druk wanneer het om het fluiten gaat. Dat is ook zijn advies voor jonge, nieuwe scheidsrechters.

ESPN

“Have fun”, ook als je op eredivisie-niveau fluit. Inmiddels heeft Roy twee keer eredivisie vrouwen gefloten. De eerste keer was vier jaar geleden (Achilles tegen Twente, 0-10) en de tweede keer PEC – Ajax. “Ik was toen voor het eerst live op ESPN”, glimlacht Roy. “Ja, er zit dan wel wat meer druk op. De hele wedstrijd had een andere ambiance, er stonden internationals op het veld. Het grootste verschil was echter dat ik moest wachten met de aftrap, omdat ESPN er ook klaar voor moest zijn.” Fysiek heeft Roy vooral in de hoofdklasse mannen de grootste uitdaging, omdat daar het spel snel gaat. Tijdens de wedstrijd heeft hij in de hoofdklasse soms maar weinig tijd om te anticiperen op situaties.

Scheidsrechtersvereniging

Op de vraag hoe er wordt omgegaan met agressie op het veld, wijst Roy op de goede begeleiding die scheidsrechters krijgen. “Bij Brakkenstein is er altijd een vangnet, zeker voor leden die net beginnen met fluiten. Er kan ervaring worden opgedaan in een vertrouwde omgeving, bij de eigen club.” In Beuningen is bovendien een scheidsrechtersvereniging, waar de leden hun verhaal bij elkaar kwijt kunnen. Als de corona-maatregelen het toestaan, wordt er gezamenlijk een biertje in de kantine gedronken. Behalve fysieke trainingen, zoals looptrainingen, worden er ook mentale trainingen gegeven. Alle leeftijden zijn in Beuningen vertegenwoordigd: de oudste scheidsrechter is 70, de jongste 17.

Vrouwelijke scheidsrechters

Waarom is Roy eigenlijk scheidsrechter geworden? Hij geeft aan dat het een sportieve bezigheid is, maar eigenwijsheid speelde ook een rol: “Ik wist het beter dan de rest.” Niet iedereen kan op topniveau voetballen, maar als scheidsrechter kun je ook topsport leveren. Het is volgens Roy bovendien goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Je kunt al vanaf je veertiende scheidsrechter worden.

Er is een groot tekort aan scheidsrechters, hoewel er goede mogelijkheden zijn om hen intern op te leiden. Roy hoopt dat er in de toekomst meer vrouwelijke scheidsrechters bij komen. Bijvoorbeeld moeders, van wie de kinderen bij Brakkenstein voetballen. Vrouwen hebben volgens Roy een groot voordeel: “Mannelijk publiek reageert positiever op een vrouwelijke scheidsrechter en er is minder agressie op het veld.” Er wordt bij Brakkenstein rekening gehouden met wensen van nieuwe scheidsrechters, zodat zij bijvoorbeeld zelf ’s middags nog kunnen voetballen of de wedstrijden van hun eigen kinderen kunnen blijven bijwonen. Een scheidsrechter kan zowel bij Brakkenstein als bij andere clubs fluiten.

Sta jij net als Roy stevig in jouw schoenen en spreekt het jou aan om scheidsrechter te worden? Word jij de nieuwe Franca Overtoom? Of de nieuwe Bas Nijhuis? Neem dan contact op met info@rksvbrakkenstein.nl, dan zorgen we dat je een keer verdere uitleg krijgt en plannen we wat voor je in!