Elf voor elf… Vrouwen 30+

Nieuw op rksvbrakkenstein.nl: Elf voor elf. Elke maand beantwoordt een elftal van rksv Brakkenstein elf vragen over het team. Ilona en Anne van Vrouwen 30+ trappen de serie af en spelen elkaar in dit interview de bal toe.

1. Waar zijn jullie als team goed in?

Lachend: “Samen met alle teams borrelen in de kantine! Wij zijn vooral heel goed in sportiviteit en in het trainen, omdat wij niet zoveel wedstrijden spelen. Meedoen is voor ons belangrijker dan winnen. De 30+ competitie is heel gemoedelijk, met een fijne sfeer. Wij spelen vier of vijf keer per halfjaar een toernooi tegen dezelfde teams, 7×7-op een half veld, met wedstrijden die ongeveer twintig minuten duren. Op een toernooiavond speel je dan tegen alle tegenstanders uit jouw competitie.”

1. Wat zou er verbeterd kunnen worden?

“De continuïteit van de trainingen op de vrijdagavond. Bij toernooiavonden op de vrijdag is iedereen er. Als er op vrijdagavond moet worden getraind, dan kunnen er soms maar drie of vier spelers meedoen. Qua niveau hebben we een aantal spelers die heel goed kunnen voetballen, maar er zijn ook mensen die nog niet zo lang in dit team zitten. Daardoor zijn er niveauverschillen, maar dat bijt elkaar gelukkig niet. Iedereen mag meedoen en het gaat er niet om dat de beste spelers altijd worden opgesteld. Wij vinden de uitslag van de wedstrijd niet het belangrijkst. Tijdens de wedstrijd moeten wij vanaf het begin af aan scherper en feller zijn en meer met elkaar communiceren. Dat je elkaar motiveert en stimuleert. Een ander belangrijk verbeterpunt is dat er vaker mag worden geborreld.”

1. Hoe vieren jullie een doelpunt?

“Het afgelopen seizoen hadden wij één tegenstander waar wij erg aan gewaagd zijn. Als we dan scoorden, dan werd het heel uitbundig gevierd. Bij een minder sterke tegenstander, waar wij 8-0 voor staan, is onze reactie bij een nieuw doelpunt heel koeltjes.”

1. Wie scoort de meeste doelpunten?

“Dat is Anne”, zegt Ilona lachend. “Ze is gelukkig wel heel bescheiden gebleven. Ze is fysiek sterk, weet vaak waar zij moet staan en haar schot is nogal hard in vergelijking met dat van andere spelers. De mooiste doelpunten worden door haar van wat verder weg gemaakt. Anne kan er ook erg van genieten als een corner wordt voorgezet en dat een andere speler de bal dan inkopt.”

1. Door wie houden jullie de nul?

“Sanne deed dat eerst echt uitmuntend, maar zij heeft helaas best wel veel last van haar rug. Nu is dat Hilke, die duikt echt als een kat. Dit seizoen is ze opnieuw erbij na haar eerdere zwangerschapsverlof. Het is echt fijn om een vaste keepster te hebben.”

1. Wie binnen jullie team moet speler van het jaar worden?

“Annick, onze verdediger. Zij is overigens ook goed in aanvallen en zij heeft een heel hard schot. Annick bijt zich ergens in vast en als je bij haar staat als aanvaller, dan heb je echt pech. Zij kijkt heel goed naar de bal en zij is snel, waardoor zij ieder duel wint. Als wij willen winnen, dan kan ze wel een beetje driftig worden en dan is zij op bijna elke hoek van het veld te vinden. Een soort van duveltje uit een doosje. Als ons hele team haar mentaliteit zou hebben, dan waren wij onverslaanbaar geweest. Op nummer twee staat Debbie. Zij kan het team geweldig aansturen en zij is een uitmuntende verdediger en technisch gezien een voortreffelijke speler. Debbie heeft momenteel zwangerschapsverlof en dat merk je meteen. Wij missen haar coachende rol.”

1. Wat was jullie meest memorabele wedstrijd?

“Dat was vorig jaar tegen een club uit Weurt, waar wij aan gewaagd zijn. Wij hadden een toernooi hier bij Brakkenstein en op het laatste moment van de wedstrijd kregen wij een vrije trap. En laten wij die nou net bij de laatste training hebben geoefend! Wij kregen de vrije trap precies vanaf het punt waar wij eerder hadden geoefend, op precies hetzelfde veld.  Alles was hetzelfde. Anne zette de bal voor in de hoop dat hij alsnog in het doel vloog, wat leidde tot een fantastisch doelpunt in de linker bovenhoek. Zo wonnen wij de wedstrijd en werden wij kampioen. Dat was echt memorabel. In de kleedkamer hebben wij toen nog een kampioensfeestje gevierd met een krat bier erbij en foute meezing-muziek, omdat je in corona-tijd maar weinig mocht.”

1. Wat is de fijnste tegenstander om tegen te voetballen en waarom?

“Dat is Spero uit Elst. Ze zijn aan ons gewaagd, zij dagen ons uit en hebben een leuk niveau. Zij spelen soms iets te fanatiek en wij gaan daarin mee. Spero haalt het beste in ons naar boven. Omdat ze gelijk zo fel zijn, ook in het duel, worden wij scherp gehouden, want anders hebben wij gelijk een doelpunt tegen.”

1. Wat is jullie favoriete trainingsonderdeel?

“Als team vinden wij partijtje het leukst. Wij spelen dit het liefst met zoveel mogelijk mensen om het te oefenen als een echte wedstrijd. Ook latje trap spelen wij graag en daarnaast krachtoefeningen. Wij zijn ook fan van afronden, het schieten op goal.”

1. Wat vinden jullie de leukste activiteiten binnen rksv Brakkenstein?

“De pubquiz vinden wij heel leuk, we zijn vorig jaar twaalfde geworden. Daarnaast een feest dat jaarlijks samen met 30+ vrouwenelftallen van de Trekvogels en FC Kunde wordt georganiseerd, het FC Brakkemussenrukfestijn. Dat heeft een thema met promofilmpjes, het laatste thema was sjappie of sjiek. Daar wordt qua outfits fanatiek aan meegedaan. Er was de laatste keer ook een veiling en de opbrengst hiervan ging naar een goed doel.”

1. Wij worden dit jaar wel/niet kampioen, omdat…

“Wij worden kampioen omdat dit Hans (Hans Hopmans, de trainer, red.) zijn laatste seizoen met ons is. Dat doen wij door fel te beginnen, te communiceren, te scoren en vaak op de vrijdagen te trainen.”

Wil je dat jouw team volgende maand centraal staat? Mail naar redactie@rksvbrakkenstein.nl en geef je op!