In de spotlights: Bart van de Berg

In de interviewreeks met sponsoren staat dit keer Bart van de Berg van Café de Derde Kamer in de spotlights, gelegen aan de Grote Markt 34 in Nijmegen.

Hoe is Café de Derde Kamer ontstaan?

“Ik was voorheen bedrijfsleider bij Le Magnifique op Plein ’44. Twintig jaar geleden kwam er iets nieuws op mijn pad en toen heb ik Café de Derde Kamer overgenomen. Dit is afgelopen juli uitbundig gevierd met een groot tweedaags evenement op de Grote Markt. Café de Derde Kamer bestond voor de overname al zeven jaar. Waar de naam vandaan komt? De vorige eigenaren, de familie Groen, zaten in Helmond in café Het Parlement om ideeën voor een nieuw cafénaam op te doen. Je hebt de Eerste Kamer, de Tweede Kamer, en waar wordt er over politiek en alles wat er in de maatschappij speelt gepraat? Natuurlijk in het café, de Derde Kamer! Dat mensen hier graag komen, blijkt wel uit het feit dat het hier vaak de gezelligste ‘huuskamer’ van Nijmegen wordt genoemd.”

Hoe heb je het hoofd boven water gehouden tijdens de coronapandemie?

“In de afgelopen twintig jaar is er veel veranderd. Het bruin café bestaat nog steeds, maar het terrasgebeuren is veel belangrijker geworden, met de lunch, diners, cocktails en de luxe borrelhapjes. De borrelplank hebben we altijd al gehad en toen de coronapandemie uitbrak, zijn we deze gaan promoten en bezorgen. Dat liep een beetje uit de hand, want de borrelplank liep bij onze grote achterban als een trein. We zijn in Nijmegen en omstreken gaan rijden en we hebben honderden borrelplanken rondgebracht. We maakten verschillende thema’s, zoals een vaderdagplank, een moederdagplank en een Sinterklaasplank. Toen dachten wij: als wij de borrelplank bij de voordeur afleveren, dan kunnen wij de mensen toch ook gelijk een bingokaart voor online bingo’s meegeven? Ook dat liep uit de hand. Op een gegeven moment hadden wij een online carnavalsbingo en daar zaten bijna 20.000 mensen naar te kijken!”

Wat is voor jullie als café belangrijker, carnaval of de Vierdaagse?

“Wij zijn gespitst op het carnaval. Ik ben zes jaar geleden zelf Prins carnaval geweest: Prins Bart de eerste van Knotsenburg. De grote carnavalstent die hier bij het carnaval staat, het Marikenpaleis, is van ons.”

Wat vind je het leukste aan ondernemen?

“Het creatief bezig zijn en het creatief blijven: je mag niet indutten. Daarnaast het met mensen omgaan. Ik ben echt begaan met ons personeel. Maar ook de uitdaging om de kost proberen te verdienen en om het rendabel te houden. Ondernemen moet in je bloed zitten. Ik houd van organiseren, risico´s nemen hoort er ook bij. Verantwoord, soms ook met wat meer emotie. Wij zijn afhankelijk van het weer en de vraag of mensen wat te besteden hebben.”

Hoe ziet een werkdag eruit?

“Die ziet er elke dag anders uit. Ik sta zelf een heel groot deel van de week op de werkvloer, ook achter de bar. Daarnaast ben ik bezig met de administratie en de planning van het personeel. Als barkeeper krijg je heel veel te horen. Het is de kunst om te horen, zien en te zwijgen. Een aantal gasten behoort inmiddels tot mijn vriendenkring, ik zie mijn werk nog steeds als een uit de hand gelopen hobby. Ik vind het fijn om het mensen naar zin te maken, ik ben wel een gezelligheidsmens.”

Wat is jouw link met rksv Brakkenstein en hoe ben jij sponsor geworden?

“Ik ben op mijn zevende begonnen met voetballen en ik ging van de A1 van Orion naar de A1 van Brakkenstein. Ab Jansen, mijn oom, was toen penningmeester bij Brakkenstein. Hij haalde mij over om hier te gaan voetballen en daar heb ik nooit spijt van gekregen. Bij Brakkenstein is een hele vriendenclub ontstaan en ik ben bij deze club naar de selectie gegaan. Daarna heb ik hier nog heel lang met het vriendenteam en in het zaalvoetbal gespeeld. Ik speel nog steeds in de zaal, niet bij Brakkenstein, maar bij Madereros in Nijmegen. Ik voetbal op het veld bij de box to box league bij Quick. Voor wat betreft de sponsoring. Wilfred (de voorzitter, red.) heeft mij gevraagd of ik sponsor wilde worden. Dat ben ik nu sinds een aantal jaren.”

Waarom zijn jullie het café voor leden van rksv Brakkenstein?

“De gunfactor. Heel veel Brakkensteiners komen bijvoorbeeld carnaval vieren bij het Marikenpaleis, omdat ze weten dat ik een Brakkenstein-verleden heb. Daarnaast de gastvrijheid, de variatie die wij hebben en de gezelligheid van hoe je bij ons zit, maar ook de uitstraling van het personeel. Bij mijn vriendin Lobke voelen de mensen zich enorm thuis. Wij zijn de laatste anderhalf jaar de hotspot van Nijmegen geworden en het gaat tot nu toe buiten op het terras enorm goed.”

Aanmelden Nieuwsbrief