IN THE SPOTLIGHTS: BENDA druk & print

BENDA druk & print.
In gesprek met Ronald van Kempen.

Hoe is de huidige onderneming ontstaan?
BENDA druk & print bestaat in 2023 al 40 jaar.
Op 25 november 1983 begon Wiet Benda, vader van de huidige eigenaren Loes en Hans Benda, met de drukkerij die nu gevestigd is aan Bijsterhuizen 2020 te Wijchen.
Loes en Hans werkten reeds met hun vader mee totdat ze, samen met Ronald van Kempen, in 2004 de drukkerij overnamen.

Ronald van Kempen was ook al werkzaam bij Benda en gezamenlijk drijven ze nu de onderneming waarbij Loes de administratie voert en het klantencontact onderhoudt, Ronald de inkoop, afwerking en printen en Hans voornamelijk het offset drukken, signing en acquisitie.
Ze leveren een inspanning door gezamenlijke directievoering waarbij ze elkaar kunnen aanvullen en, waar nodig, taken kunnen overnemen.

Wat is jullie ‘klik’ met de voetbalclub Brakkenstein?
Via Wilfred Jansen zijn we sponsor geworden. Hij is een bekende via de carnaval.
Brakkenstein heeft een sympathieke uitstraling, is afhankelijk van de inzet van vrijwilligers, betaalt de spelers niet en ondersteunt, bijvoorbeeld met het nieuwe voetbal +, maatschappelijke doelen.
Dit sluit prima aan bij de ondersteuning vanwege ons 40 jarig bestaan waarbij we via Stichting Letters by Nens, www.lettersbynens.nl, een bijdrage leverden bestemd voor de Stichting ALS Nederland.
BENDA druk & print heeft ook deel uitgemaakt van de OSRN bij NEC, maar voelt zich meer verwant aan een Vereniging als Brakkenstein maar ook de CV Sint Stevenskrupers.

Beoefen je een sport?
Niet bij een Vereniging maar bij mijn werk beweeg ik voldoende en ik fiets graag.

Wat kan de club voor jullie betekenen?
Naast de gebruikelijke sponsoruitingen, zoals een reclamebord langs het 1e veld maar ook de online reclame, zou de club hun groeiende sponsornetwerk open kunnen zetten.
Aan de andere kant biedt BENDA druk & print een korting aan nieuwe klanten die via Brakkenstein binnen komen.

Stel, je staat in de lift met een mogelijke opdrachtgever en je hebt ’30 etages de tijd’ om je verhaal te doen, wat zou jullie ‘elevatorpitch’ zijn?
Wij ontzorgen voornamelijk bedrijven maar ook particulieren. We zijn onderscheidend door de persoonlijke benadering en het vermogen om ‘mee te denken’ met de opdrachtgever waarbij voor de 3 eigenaren de investering in tijd een minder belangrijke rol speelt.
We hebben een enorm breed scala aan klanten, van kerken tot erotische bladen. We werken niet alleen voor de klant maar ook zeker samen met de klant.

Hoe is jullie afzetmarkt in de loop der jaren veranderd?
De opkomst van het printen heeft het drukwerk wat naar de achtergrond gedrongen maar ook zeker het digitaliseren, heeft de markt veranderd. Waar in vroegere jaren bedrijven uitgaande gedrukte of geprinte facturen via de post verzonden, gaat dat nu digitaal.
Daartegenover is de printen belangrijker geworden. Zoals het printen op borden, petten, bidons, tassen, eigenlijk alles dat bedrukt kan worden maar zeker ook grote spandoeken. Het printen zelf is niet afgenomen, eerder meer geworden.

Hebben jullie last van de huidige krapte op de arbeidsmarkt?
Naast de 3 werkende eigenaren, is 1 DTP’ster in dienst. Daarnaast maken we gebruik van ons uitgebreide netwerk van ZZP’ers en komen we daardoor nauwelijks in de problemen.

Heb je, als laatste, nog een anekdote o.i.d. te vertellen?
Jazeker, we hebben enige jaren geleden een printer aangeschaft die de kleur wit kon printen. Dat was in die tijd zeer bijzonder en we hebben dat breed aangekondigd met onder andere een krantenartikel ‘witwaspraktijk bij Benda’. We trokken de aandacht van de politie maar kregen ook veel respons van ontwerpbureau’s .
Om 16 uur zou de presentatie zijn, maar om 15 uur wisten we zelf nog niet hoe de machine aan gezet kon worden. Met hulp van de technische man van de leverancier is de presentatie uiteindelijk prima verlopen.
Nu is het printen van de kleur ‘wit’ nog wel bijzonder maar minder dan in het jaar 2015 bij aanschaf van de machine.

Aanmelden Nieuwsbrief